Blog

Dziś wpis o najczęstszych pytaniach, które mi zadajecie: Jakie kije do Nordic Walking?

Każdy, kto choć raz wybierał kije wie, jak wiele pytań i problemów pojawia się przy takim zakupie. Zwracamy uwagę na:

- cenę
- materiał, z którego są zbudowane
- rękojeść
- rękawiczka
- grot
- gumowe nakładki

Od razu napiszę, że nie znajdziecie dobrych kijów (najlepiej 100% carbon, z ostrym grotem i korkową rękojeścią) poniżej 100 zł :) Wbrew pozorom często słyszę takie pytania. Jakość, materiał i rozwiązania w sprzęcie muszą kosztować.

Co warto wiedzieć jeszcze? Kije kupujemy na wiele lat dlatego warto od razu kupić takie, które spełniają wszystkie nasze niezbędne potrzeby. Nie zalecam kupowania najpierw tańszych a potem, jak się spodoba to droższych. Na takie sytuacje jest przygotowany instruktor, który zaprasza Was na zajęcia. Ma on po prostu sprzęt, który pożycza osobom z nim ćwiczącym.

Ale po kolei.

Cena. Kije stałej długości z choćby małą (10%) domieszką carbonu to koszt od 200zł. W przypadku kijów regulowanych (aluminiowych) można znaleźć sprzęt nawet poniżej 100zł, ale należy pamiętać, że to jednak aluminium i takie kije są cięższe oraz, na co narzeka wiele osób, głośno stukają o podłoże.

Materiał. Im więcej carbonu tym lepiej. Nawet 35% carbonu sprawia, że kij jest wyraźnie lżejszy od aluminiowego i zdecydowanie inaczej go słychać. Włókno węglowe amortyzuje drgania i sprawia, że są one przenoszone na nasze stawy.

Rękojeść. Na forach często czytam, że najlepsza jest korkowa rękojeść. To oczywiście prawda, ale występują rękojeści z gumy czy pianki, które również uważam za sensowne. Ale o co chodzi z tym korkiem? Ten materiał gwarantuje nam po prostu komfort w marszu. Dłoń ma styczność z rękojeścią, która jest miła w dotyku, nie podrażnia. Różne marki mają swoje systemy na budowę rękojeści. Czasem jest to czysty korek (milszy w dotyku, może się szybciej zniszczyć), czasem korek z domieszką tworzywa sztucznego (duża trwałość, dłoń może się bardziej pocić- nie pochłania potu). Jeżeli mamy problem z poceniem się dłoni lub z jej maźnięciem używamy rękawiczek - latem ze ściętymi palcami  (gwarantują doskonałą przyczepność dłoni do kija) a zimą typowe zimowe (nie za grube) rękawiczki, które chronią nas przed mrozem i wiatrem.

Rękawiczka. Podstawowa zasada: dobrze dopasowana do dłoni, nie za duża i nie za mała, trwała, z miękkiego materiału. Mile widziane jest oczywiście wypinanie się rękawiczki z kija co pozwala nam w każdej chwili uwolnić dłoń z kija bez konieczności ściągania całego kija. Jest to niezwykle praktyczna funkcja, z której korzystamy kiedy chcemy zdjąć plecak, bluzę, napić się wody, zawiązać but czy odebrać telefon.

Grot. W ostatnich latach praktycznie każda firma tworzy już groty z ostrą końcówką. Zaczęło się od Exela a w tej chwili praktycznie każda marka ma w ofercie kije właśnie z nożykami na końcach. Ostry grot to oczywiście same plusy: doskonała przyczepność, trwałość i nieścieralność, gwarancja wbicia się nawet w zmrożoną, twardą czy szutrową drogę. Pamiętajmy jednak o zasadach bezpieczeństwa: zachowanie odległości od innych uczestników, świadomość tego, że nasza końcówka jest ostra i można komuś wyrządzić krzywdę grotem.

Gumowe nakładki. Wg mnie zło konieczne. Standardowe wyposażenie każdych kijów. Do osłony grotów. Można ich używać do chodzenia po twardym podłożu. Często używane nieumiejętnie. Zakładane (o zgrozo!) na miękkim podłożu czy wręcz lodzie! Stopki gumowe nakłada się wyłącznie na twarde podłoże i wyłącznie jeśli naprawdę nie mamy innego wyjścia. Marsz w gumowych nakładkach nigdy nie będzie tak poprawny jak marsz bez nich. Ramię podczas marszu lekko się ugnie, odepchnięcie z kija jest z dużo mniejszą siłą a odciążenie stawów jest słabsze. Dlatego zalec się używanie stopek wyłącznie kiedy nie mamy innego wyjścia. Ja nakładam je wyłącznie do osłony grota w środkach transportu i podczas gier z kijami.

Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis pomoże Wam w wyborze sprzętu i rozjaśni kilka wątpliwości. W razie pytań zapraszam do kontaktu telefonicznego lub mailowego.

Wasza oddana instruktor Nordic Walking :)

Aneta Dowiedczyk

Nordic Walking to bezpieczna forma ruchu na świeżym powietrzu.

Marsz z kijami po lesie gdzie rzadko i w bezpiecznych odległościach spotykamy inne osoby to wymarzona forma ruchu na czas koronowirusa. Nawet maszerując w towarzystwie możemy zachować odpowiedni dystans a po treningu spryskać kije środkiem dezynfekującym. Ruch w lesie, na świeżym powietrzu niesie za sobą same pozytywne efekty. Budujemy odporność, odstresowujemy się, zapominamy o problemach i uaktywniamy całe ciało. Wiosna w tym roku sprzyja wycieczkom w naturę, wszechobecna zieleń, ptaki, ciepłe powietrze zachęcają do jak najczęstszych wizyt w lesie. Zawsze warto pamiętać o zasadach bezpieczeństwa dlatego podczas pandemii dlatego:
- zachowujemy bezpieczny 2 metrowy dystans
- nosimy maseczki
- nosimy rękawiczki
- dla każdego kursanta mamy maseczki jednorazowe
- dezynfekujemy kije
- nosimy żele dezynfekujące

Zachęcamy do treningów! Wyjdź z domu poczuj wiosnę! Możesz też umówić się z instruktorem na trening z Nordic Walking gdzie nauczysz się chodzić z kijami poprawnie a następnie sam będziesz mógł trenować w dogodnym miejscu i czasie.

1 maja obchodziliśmy 12 urodziny! Przy okazji świętowania kilka refleksji, które przychodzą do głowy jubilatowi:
- z roku na rok co raz więcej osób uprawia Nordic Walking - czy jednak robi to poprawnie zależy w dużym stopniu od kontaktu z instruktorem. Naprawdę warto sprawić aby nasza technika była poprawna i efektywna a to najłatwiej osiągnąć właśnie dzięki kilku lekcjom z trenerem.

- sprzęt do Nordic Walking jest powszechnie obecny - wybierajmy profesjonalne marki (Exel, LEKI, KV+, Gabel, Fizan), które mają przemyślane i opatentowane rozwiązania. Kije z marketu czy tanie kije z allegro to sprzęt na parę razy. Warto kupić sprzęt raz, tak aby wystarczył na kilka lat.

- szkolenia instruktorskie - podobnie jak sprzętu - szkoleń na instruktora jest już całkiem spory wybór. Czym się kierować przy wyborze szkoły? Przede wszystkim zwrćcmy uwagę na doświadczenie szkoleniowca, ile lat trenuje, ile lat szkoli, jakimi sukcesami może się pochwalić, czy ma zarejestrowaną szkołę/działalność, czy nie jest to przypadkiem tylko szkolenie on - line? Wiele szkół robi kursy profesjonalnie, wybierajmy tak aby uzyskać jak najwięcej wiedzy z danego szkolenia.

A na koniec przemyśleń dziękujemy Wam za Wasze zaufanie i obecność! Jesteśmy dla Was! Będziemy nadal kontynuować propagowanie Nordic Walking, bawić Was na eventach, szkolić instruktorów i oferować Wam najlepszy i profesjonalny sprzęt do różnych aktywności.

Ostatni czas to zmiana całego naszego życia, również aktywności. Do niedawna mieliśmy nie tylko zamknięte siłownie i fitness kluby, ale i lasy. Wykonywanie ćwiczeń właściwie zawężało się wyłącznie do aktywności w domu. Wielu z nas wykorzystało ten czas i zaczęło być aktywnym w domu, wielu jednak nie znalazło sobie wystarczająco motywacji i nie robiło nic. Dla tych, którzy szukają inspiracji do ćwiczeń w domu proponujemy:
- ćwiczenia z obciążeniem (hantle, obciążniki, gumy, piłki lekarskie, kettelbele, Gymstick)
- joga
- pilates
- ćwiczenia fitness

Do w.w. znajdziecie mnóstwo inspirujących propozycji na You Tube. My często korzystamy z kanałów Fitness Blender - profesjonalnie i przystępnie podana solidna dawka ćwiczeń.

Dobra wiadomość jest taka, że już od poniedziałku 20/04/20 mamy otwarte lasy. Znów można swobodnie wyjść do lasu i choćby po nim spacerować. Zdecydowanie zachęcam aby wziąć ze sobą kije do Nordic Walking, ale i zwykły spacer po wiosennym lesie będzie niesamowitą odskocznią każdego z nas. Biorąc kije i uprawiając Nordic Walking weźmiecie sobie jednak ze spaceru dużo więcej. Uruchomicie zdecydowanie więcej mięśni, dotlenicie się znaczniej, poprawicie działanie układu krążenia i oddechowego, odciążycie stawy, zmniejszycie poziomu stresu oraz cukru i cholesterolu a przede wszystkim pooddychacie świeżym wiosenny powietrzem w przepięknej aurze.

Do aktywności na powietrzu oczywiście zakładamy maseczki. Polecam takie, przez które łatwiej oddychać czyli bawełniane lub co szczególnie sprawdza się podczas ruchu BUFF czyli chusta, którą możecie zasłonić usta i nos.

Pamiętajcie o żelach i płynach dezynfekujących oraz o zachowaniu bezpiecznej 2 metrowej odległości.

Do zobaczenia w lesie!

Ferie zimowe w pełni! Jak się macie? Jak wygląda Wasza aktywność zimą? Powiem szczerze, że dzięki posiadaniu dziecka łatwiej rodzicowi próbować dowolnych sportów nie tylko zimą zresztą. Tylko w ferie byłam na nartach, łyżwach, trampolinach, desce, basenie i w górach! To od nas zależy na ile damy sobie wycisk oraz na ile pozwoli nam organizm, ale warto. Dla siebie, dla dzieci dla zdrowia, zabawy i kondycji. Emocje gwarantowane a wspomnienia zostają na lata:) Polecam ruch w każdej postaci i w miarę możliwości regularny aby wpajać go od początku naszym pociechom. Dzieci dzięki aktywnościom mają doskonałe ujście swojej energii oraz nabywają dużo ciekawych doświadczeń. Uczą się tez panować nad swoim ciałem, nabywają prawidłowe wzorce ruchowe bawiąc się. Przed nami jeszcze tydzień ferii. Co planujecie?

Polecamy w sklepie

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą w sklepie internetowym

Zapraszamy na wyjazdy

Wyjedź z nami na aktywne wakacje lub weekend z Nordic Walking!

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać od nas informacje podaj swój adres email.